RİSKLİ ALANLAR NASIL BELİRLENİR?
Riskli alanlar, zemin yapısı ya da üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına yol açma riski taşıyan alanlardır.
Riskli alanlar Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenir.
Bakanlar Kurulu Kararı alınabilmesi için hazırlanacak teknik raporun Bakanlıkça uygun görülmesi gerekmektedir.
GOPAŞ TARAFINDAN RİSKLİ YAPILARDA KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİ NASIL İŞLENİR?
Hak sahibi talebi üzerine ön görüşmeler,
Proje alanı fizibilite çalışması,
Hak sahiplerine ön teklifin yapılması,
Hak sahipleri ile sözleşmelerin yapılması,
Riskli yapı tespiti, tahliye, yıkım ve kira işlemleri,
Tapu devir işlemleri,
Proje ve ruhsat işlemleri,
İnşaat yapım süreci,
Daire teslimi ve tapu işlemleri şeklinde sıralanır.
HAKEDİŞ PAYLAŞIM MODELİ NASIL OLACAK?
Paylaşım modeli; alanın imar planına göre inşaat hesabı yapıldıktan sonra belirlenecektir.
MALİKLERE VERİLECEK BAĞIMSIZ BÖLÜM DAĞILIMI NASIL BELİRLENECEKTİR?
Hak sahipleri ve yüklenici tarafından SPK’ya bağlı lisanslı kuruluşlara hazırlatılacak olan değerleme raporu esas alınarak düzenlenen sözleşmede belirtilecek veya noter huzurunda çekilecek kura yöntemi ile belirlenecektir.
MAHSUPLAŞMA BEDELLERİ NASIL HESAPLANMAKTADIR.
Hak sahibinin hesaplanan hak edişi ile sözleşmede aldığı daire kat brüt m² si arasında fark oluşması halinde m² birim fiyatı o yılın inşaat maliyeti üzerinden hesaplanmaktadır.
SÖZLEŞME YAPILDIKTAN SONRA TAHLİYE VE YIKIM İŞLEMLERİ NE ZAMAN BAŞLAR?
Bütün hak sahipleri ile öncelikle bir Ön Protokol yapılmaktadır. Bu protokol işlemleri tamamlandıktan sonra noterden nihai sözleşme olan Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesi yapılmaktadır. Anlaşmalar bittikten sonra hak sahiplerine evlerini boş bir şekilde elektrik, su, doğalgaz vb. hizmetlerin kesilmiş olarak teslim edilmesi için 2 ay süre verilmektedir. Tahliye işlemleri bittikten sonra 15 gün içinde yıkım işlemleri yapılmaktadır.
BİNANIN RİSK TESPİTİNİ YAPTIRABİLMEK İÇİN MAL SAHİPLERİNİN 2/3 ÇOĞUNLUĞU ŞARTI VAR MIDIR?
Risk tespitini yaptırabilmek için mal sahiplerinin 2/3 çoğunluğu ile karar almanıza gerek yoktur. Hisse sahiplerinden sadece birinin lisanslı kuruluşa başvurması yeterlidir.
RİSKLİ BİNANIN YIKTIRILMA SÜRECİ NASIL İŞLİYOR?
Riskli bina tespitinin kesinleşmesinden sonra bu binaların yıktırılması için mülk sahiplerine 60 günden az olmamak üzere süre verilecektir. Bu süre içinde riskli binaların yıktırılıp yıktırılmadığı kontrol edilecek, yıktırılmamış ise 30 günden az olmak üzere ek süre verilecek ve verilen bu süreler içinde mülk sahiplerince riskli yapılar yıktırılmaz ise, yıktırma işlemleri mahallî idarelerin de iştiraki ile mülki amirler tarafından gerçekleştirilecektir.
RİSKLİ BİNA ÜZERİNDE İPOTEK VAR İSE BİNA YIKTIRILABİLİR Mİ? VE İPOTEĞİN DURUMU NE OLUR?
Kanun’a göre, riskli binaların sicilinde bulunan aynî ve şahsî haklar ile temlik hakkını kısıtlayan veya yasaklayan her türlü şerh (meselâ ipotek hakkı), riskli bina yıktırıldıktan sonra hisseler üzerinde devam edecektir. Bu yüzden, üzerinde ipotek olması riskli binanın yıktırılmasına engel teşkil etmeyecektir.
MALİKLERE KANUN KAPSAMINDA YAPILACAK YARDIM VE DESTEKLER NELERDİR.
Riskli alanlarda, rezerv yapı alanlarında veya riskli binalarda yaşayan vatandaşlarımıza talepleri doğrultusunda 18 aya kadar kira yardımı yapılacak ya da bankalardan kullanılacak kredilerde faiz desteği sağlanacaktır.
Ayrıca, Kanun uyarınca yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamalar; noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden ve banka ve sigorta muameleleri vergisinden muaf olacaktır.
MALİKLER KİRA YARDIMI İÇİN HANGİ EVRAKLARLA NEREYE BAŞVURACAK?
Bağımsız bölümü gösterir tapu belgesi,
• Arsa paylı tapular için, nüfus müdürlüğünden alınan adrese dayalı nüfus kayıt örneği veya üzerine kayıtlı olan son üç aya ait elektrik, su, doğalgaz veya telefon faturalarından birisi,
• Nüfus cüzdanı fotokopisi,
• Riskli bina tespit raporu inceleme formu,
• Konutun tahliye edildiğine dair yeni adresini gösterir adrese dayalı nüfus kayıt örneği ile Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine başvuracaktır.
MALİKLER İÇİN KAÇ AY VE NE KADAR KİRA YARDIMI YAPILACAK?
Aylık kira bedeli illere göre değişiklik göstermektedir. 2024 yılı İstanbul için ödenen kira bedeli 5,500.00 TL’dir. Kira bedelleri her yıl Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan Tüketici Fiyatları Endeksi oranında güncellenmektedir. Kira yardımının süresi; riskli yapılar için azami 18 ay, riskli alanlar için 48 aydır.
YARISI BİZDEN KAMPANYASINDAN NASIL YARARLANILIR?
Yarısı bizden kampanyası hakkında detaylı bilgiyi Çevre, Şehircilik Ve İklim Değişikliği Bakanlığı sitesinden öğrenebilirsiniz.